L’Ajuntament de Girona gestionarà de forma directa, per primer cop, dos aparcaments públics subterranis de la ciutat. Serà a partir de l’11 d’agost i es tracta dels pàrquings ubicats al carrer d’Emili Grahit i a la plaça de Miquel de Palol i Prudenci Bertrana, al barri de la Devesa. Durant el Ple municipal ordinari d’aquesta tarda, es portarà a votació la ratificació de l’establiment del servei públic d’aparcament de Girona i l’aprovació inicial tant de la memòria justificativa i del reglament del servei com de la forma de gestió.
Aquests dos equipaments, juntament amb l’aparcament de la plaça del Pallol –que sempre ha funcionat a través de gestió directa i que només admet modalitat d’abonament-, s’adscriuran a la societat mercantil Transports Metropolitans del Gironès SA (TMG). S’ha escollit la gestió directa a través d’una societat mercantil, ja que és la fórmula més viable tal com es desprèn de l’estudi economicofinancer elaborat pels serveis tècnics municipals després d’analitzar les diferents alternatives possibles.
“La possibilitat de gestionar directament aquests dos aparcaments que havien fet fallida ens obre una nova oportunitat que fins ara no teníem per seguir treballant encara més en la pacificació de la ciutat. A més, ara tenim l’opció, per un costat, de donar resposta als residents a les zones properes als dos aparcaments i, per l’altre, de poder afavorir també el paper de capitalitat de Girona pel que fa a l’activitat comercial i econòmica. Els dos pàrquings estan ubicats estratègicament a la porta del centre comercial de Girona, per una banda, i al costat d’equipaments com el Palau de Fires i l’Auditori, per l’altra”, ha assenyalat la regidora de Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Marta Sureda. La regidora ha afegit que “en els pròxims mesos s’han de determinar les modalitats d’abonament i de rotació, les tarifes i com es concretaran les possibles mesures que puguin beneficiar els futurs usuaris i usuàries. En tot cas, tenim clar que hauran de donar servei tant als veïns i veïnes com també a les necessitats del comerç de la ciutat, ja que aquestes seran unes prioritats a les que a partir d’ara s’haurà de donar forma.”
El reglament del servei públic d’aparcaments de Girona inclou els dotze aparcaments d’aquest tipus que hi ha a la ciutat, malgrat que la majoria (nou de dotze) se seguiran prestant de forma indirecta a través de concessió. El que sí que s’indica en el reglament i els afectarà a tots és que caldrà que ofereixin un espai d’aparcament segur per a bicicletes i un nombre de punts de recàrrega de vehicles elèctrics adaptats a la normativa.
“El que fem avui és un canvi de paradigma en la gestió de dos aparcaments públics de la ciutat. Històricament, sempre s’ha optat per la concessió d’aquest servei, i pensem que allà on funciona continua sent una opció vàlida, de manera que la resta d’aparcaments existents es mantindran com fins ara”, ha explicat la tinenta d’alcaldia i regidora d’Hisenda i Règim Interior, M. Àngels Planas.
L’aparcament d’Emili Grahit disposa de 326 places de pàrquing i el de les places Miquel de Palol-Prudenci Bertrana en té 216. En l’estudi econòmic, s’ha establert una durada de la gestió directa per 25 anys, amb la qual cosa en el Ple d’avui s’haurà d’aprovar també la modificació dels estatuts de TMG per incloure-hi la gestió dels aparcaments i l’allargament de la durada de l’empresa fins a l’11 d’agost del 2047.
Amb la nova forma de gestió, se subrogarà el personal que està prestant el servei actualment en els dos aparcaments.
Liquidació d’1,34 milions d’euros a favor del consistori
Durant el Ple, també es debatrà l’aprovació inicial de la liquidació del contracte corresponent a la concessió dels dos aparcaments (Emili Grahit i Miquel de Palol-Prudenci Bertrana). L’empresa Aparcaments de Girona 2003 SL, adjudicatària de la construcció i explotació dels dos aparcaments el març del 2003, va fer suspensió de pagaments el 2016. A partir de llavors, es va iniciar un procés per determinar de quina manera s’havia d’actuar davant de la situació, ja que la concessió era fins al febrer del 2058 en el cas d’Emili Grahit i fins a l’abril del 2051 en el cas de la plaça de Miquel de Palol-Prudenci Bertrana.
El mes de novembre del 2021, el Jutjat Mercantil núm.1 de Girona va emetre una interlocutòria en la qual s’acordava la resolució del contracte i, en aquell moment, l’Ajuntament de Girona va demanar a l’administrador concursal un període de nou mesos per poder analitzar i establir la forma de gestió del servei a partir de llavors.
“Quan el jutjat mercantil va obrir la fase de liquidació del concurs de creditors el novembre passat, des de l’Ajuntament ja vam demanar recuperar la gestió dels aparcaments, perquè sabem que això ens pot permetre avançar de manera important en la gestió de la mobilitat a la ciutat, i vam fer una pròrroga de nou mesos per poder preparar tota la documentació que ens calia per recuperar la gestió”, ha explicat la regidora d’Hisenda i Règim Interior de l’Ajuntament de Girona, M. Àngels Planas, que ha afegit que “aquest és un exemple de bona gestió per part de l’Ajuntament, perquè durant tot aquest procés el servei s’ha seguit prestant i la ciutadania no s’ha vist afectada per la situació”.
Al gener d’aquest any es va crear una comissió interventora i tècnica a l’Ajuntament per comprovar l’estat de les instal·lacions i dels béns que contenen, ja que al final de qualsevol concessió s’han de revertir i retornar a l’Ajuntament en el mateix estat que en l’inici del contracte. Arran de les valoracions efectuades, s’ha determinat que el resultat de la liquidació és d’1.345.485,03 d’euros a favor del consistori.