El Govern de Catalunya té com a objectiu impulsar la transició verda del sector de la mobilitat que actualment està fent front a grans desafiamentscom per exemple el vehicle connectat amb el seu entorn; el vehicle autònom; l'electromobilitat i la reducció d'emissions; els canvis en les pautes de consum de la mobilitat; i l'entrada de nous actors, entre d'altres. En un acte on s'han reunit més de 200 representants del sector, la Generalitat ha posat en relleu la tasca duta a terme per ajudar al sector a fer la transició cap a la mobilitat sostenible.
Tal i com ha explicat el president de la Generalitat, Pere Aragonès i Garcia, durant la seva intervenció, "avui fem un pas més i redoblem tot l'esforç mobilitzem tots els recursos que tenim a l'abast per accelerar encara més de la transformació sostenible de la indústria de la mobilitat". El cap de l'executiu ha destacat "la tasca proactiva de la Generalitat per impulsar la mobilitat elèctrica, per facilitar i promoure la instal·lació de punts de càrrega i per donar suport al sector de l'automoció en la seva transformació". "En tres anys haurem mobilitzat un total de 195 milions d'euros per adquirir vehicles elèctrics i per la instal·lació de punts de càrrega, convertint Catalunya en el territori de l'Estat que més fons ha estat capaç de captar", ha afegit.
L'esdeveniment ha estat encapçalat pel president de la Generalitat i també hi han intervingut el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, la consellera d'Economia i Hisenda, Natàlia Mas Guix, i el president de l'ANFAC, Wayne Griffiths.En paraules del conseller Torrent, "des del Govern de la Generalitat, tenim un objectiu, una estratègia, i actuem en suport de la indústria de la mobilitat, conscients del seu alt valor estratègic per al sistema productiu i econòmic del país, i del seu valor determinant en la generació de prosperitat per als catalans i les catalanes". En aquest sentit, Torrent ha explicat que per això "hem fet una aposta per reindustrialitzar i relocalitzar processos de producció, amb l'objectiu de comptar amb el màxim d'elements de la cadena de valor de la mobilitat elèctrica i així recuperar sobirania tecnològica i productiva".
Per la seva banda, la consellera d'Economia i Hisenda, ha assegurat que "hem de transformar el model energètic de Catalunya cap a un sistema més net, barat i segur". Durant la seva intervenció, ha afegit que "bona part d'aquesta inversió en renovables també serà la que ha de permetre donar vida a aquesta nova indústria de la mobilitat".
El president de l'Anfac ha afirmat que "l'electromobilitat és una oportunitat per a Catalunya" perquè "és fonamental consolidar un model com a país que crea als vehicles nets com a part de la solució, i no el problema". Griffiths ha afegit que "el sector de l'automoció necessita veure Catalunya i Espanya com a país amic de l'automòbil. Si no, les inversions se n'aniran a altres països que sí que estan apostant per la indústria de l'automoció. I, alhora, necessitem accelerar i incentivar mesures que facin el vehicle electrificat atractiu per als ciutadans i les empreses". "No hi ha pla B en aquesta transformació, cal posar-se les piles i accelerar l'electrificació del país per guanyar aquest partit", ha conclòs.
Durant l'acte, el president ha anunciat que el Departament d'Empresa i Treball ha destinat un total de 23 milions d'euros a projectes vinculats al sector de la mobilitat i l'automoció que han generat 2.131 llocs de treball i una inversió de 114 milions d'euros en el període 2021-2022. Aquesta xifra suposa un 19,25% del total dels ajuts que gestiona la Direcció General d'Indústria i ACCIÓ en els quals hi ha els Cupons, Nuclis i les línies d'Alt Impacte i de Reindustrialització. A aquesta xifra cal afegir-hi els ajuts directes que el Govern destinarà per fer realitat el projecte Future Fast Forward, que compta amb l'electrificació de la planta de Martorell, i que suposarà una inversió de 3.000 milions d'euros per part del Grup Volkswagen-Seat; i la implantació d'ILJIN a Mont-Roig del Camp, amb una inversió de 600 milions d'euros i la creació de 500 llocs de treball.
Aragonès ha explicat també que Catalunya ha rebut una segona ampliació de 65 milions d'euros del pla d'ajuts Moves III per a l'adquisició del vehicle elèctric i instal·lació de punts de recàrrega per a particulars i empreses. Catalunya és el territori de l'Estat amb una inversió més elevada en aquests ajuts -que gestiona el departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural- amb 196 milions d'euros, seguit d'Andalusia (105 milions d'euros), Madrid (87 milions d'euros) i València (85 milions d'euros).
Finalment, el conseller Torrent ha explicat que Catalunya compta actualment amb 73 startups del sector de la mobilitat, un 35% més que fa 5 anys i ocupen a 521 treballadors.
Optima, una oficina per acompanyar la transformació industrial
El Departament d'Empresa i Treball va posar en marxa fa més d'un any Optima, l'Oficina per a la transformació del sector de l'automoció i de la mobilitat i entre les seves funcions destaca l'acompanyament la transformació industrialcontactant directament amb les empreses del sector per analitzar la seva situació en el mercat i gestionant els diferents instruments de suport a la intervenció industrial. En aquest cas, s'han atès un centenar d'empreses de manera individualitzada.
De forma extraordinària s'ha donat suport al consorci Future Fast Forward liderat per SEAT/Grup Volkswagenamb la participació de 52 empreses. Aquest és el projecte més rellevant i estratègic per la indústria de Catalunya perquè té com a objectiutransformar SEAT Martorell en un referent del disseny, desenvolupament i fabricació digitalitzada i sostenible del cotxe elèctric, connectat i automatitzat . En concret, el Govern aportarà a SEAT un total de 89 milions d'eurosen forma d'ajut directe els propers anys.
Un total de 3 milions d'euros en préstecs participatius
Avançsa i la Direcció General d'Indústria impulsen la línia Innova Mobilitat que va destinada a potenciar la innovació en projectes de mobilitat incloent el sector de l'automòbil i la indústria auxiliar. S'han autoritzat 4 préstecs participatius atorgats per valor de 3,1 milions d'euros, que ha suposat una coinversió de 4,5 milions d'euros i ha generat 95 llocs de treball.
Reindustrialitzar Catalunya
El Govern té com a prioritat reindustrialitzar Catalunya, en clau verda, amb projectes estratègics que estiren de l'activitat econòmica del país i generen llocs de treball estables i de qualitat. Per això treballa per rellançar, transformar i modernitzar la indústria catalana de manera que representi el 25% del PIB el 2030.
En aquest sentit, durant el darrer any ha treballat en diferents taules de reindustrialització que han culminat en èxit. Aquest és el recent cas de Nissan, en què la solució combina la presència de dos fabricants de vehicles elèctrics, el Hub d'Electromobilitat i Silence, amb una part d'activitat logística a través de l'empresa Goodman, a qui s'ha adjudicat la gestió dels terrenys de la Zona Franca. Per la seva banda, Nissan mantindrà el seu centre de disseny a la zona.
Els treballadors afectats pel tancament de Nissan també han rebut suport del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC). En aquest sentit, un total de 260 treballadors han trobat una feina amb el suport del SOC i s'han atès 1.800 extreballadors i extreballadores de Nissan a les Oficines de Treball.
Altres taules de reindustrialització que han acabat amb èxit són la de Robert Bosch a Castellet i La Gornal i a Lliçà.
També cal destacar que el Consorci de formació contínua ha format, durant el 2022, a 2.403 persones treballadores en cursos relacionats amb el sector automoció amb una inversió d'1 M€.
Inversions estrangeres
Pel que fa a l'atracció d'inversions estrangeres estratègiques de l'àmbit de la nova indústria de la mobilitat i l'automoció, el Govern treballa contínuament en la detecció d'oportunitats, la seva captació i el desenvolupament dels projectes. Una de les operacions que destaquen és l'atracció de l'empresa ILJIN que invertirà 600 milions d'euros i crearà 500 llocs de treball amb l'obertura d'una planta de producció a Mont-roig del Camp des d'on fabricarà un component bàsic de les bateries de liti.