El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, juntament amb la consellera de Territori, Ester Capella, ha vistitat aquest migdia els primers treballs del "projecte d'autoconsum fotovoltaic més gran de la Generalitat", una instal·lacio situada a la coberta dels tallers de l'L9/L10 de la Zona Franca, a Barcelona. El cap del Govern s'ha referit a aquesta planta solar com un "molt bon exemple de com a Generalitat posa al servei de la transició energètica cap a renovables tots els actius, totes les propietats que són del conjunt de ciutadans del país, a produir energies renovables". "Una infraestructura que ens ha de permetre fer un salt endavant en la generació d'energies renovables", ha reblat.
Pere Aragonès ha posat de relleu que les prop de 4.000 plaques que s'instal·laran, i que ocuparan al voltant de 10.000 metres quadrats, "permetran cobrir una part de la demanda energètica del transport públic i contribuiran a què sigui més eficient i també assumeixi la seva responsabilitat cap a la descarbonització de l'economia".
El president també ha destacat la importància d'"aprofitar tots els espais disponibles" per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques. I, en aquesta línia, ha destacat l'aposta del Govern per aprofitar les teulades dels edificis públics del país per produir energia. L'objectiu, ha explicat, és "arribar al 2050 amb un país amb el 100% d'energies renovables".
La nova instal·lació fotovoltaica
En aquesta planta solar s'instal·laran, en concret, 3.976 plaques, amb una potència superior a 2 Mw, en una actuació que abastarà fins a 9.820 m2. Aquesta actuació permet reduir unes 1.300 tones anuals de CO2 equivalent en el sistema de producció energètica, equiparable a eliminar 266.000 vehicles anuals dels accessos de Barcelona.
Les plaques generaran uns 2,9 Gwh/any, similar a l'energia que consumeixen 900 famílies anualment, que representen prop del 3% de l'energia que consumeix l'L9/L10.L'obra compta amb un pressupost de prop de 3 milions d'euros i s'executarà durant aquest any.
Aquesta actuació culmina una operació de generació d'energia de proximitat, més eficient, vinculada a l'L9/L10, iniciada amb la instal·lació de plaques fotovoltaiques a les cobertes de les quatre estacions en viaducte de l'L10 Sud –Zona Franca, Port Comercial / la Factoria, Ecoparc i ZAL I Riu Vell. Les plaques, ja en funcionament, són 495, que abasten una superfície total de 962 m2.
Així, tota aquesta operació a l'entorn de l'L9/L10 significa la instal·lació de 4.471 plaques fotovoltaiques distribuïdes en cinc cobertes, amb una superfície total de de 10.768 m2.
Finalment, en aquesta línia de generar energia de fonts renovables mitjançant la instal·lació de plaques fotovoltaiques en infraestructures vinculades al transport públic, estan en licitació les obres d'ampliació dels tallers i cotxeres de Sant Genís, a l'L3, que inclouen la col·locació de plaques.
Descarbonització de la mobilitat
Potenciar l'ús del transport públic i, en concret, millorar la xarxa de metro, és una línia d'actuació cabdal per assolir una mobilitat més descarbonitzada i fer front, així, al canvi climàtic. Així, estan en execució les obres per a la finalització de l'L9/L10, amb un pressupost de 925 milions d'euros, alhora que estan en marxa un conjunt d'obres a la xarxa, adreçades a millorar-ne la capacitat, la fiabilitat i l'accessibilitat.
Així, a més de les obres en curs a l'L9/L10, el Govern té mobilitzades actuacions que sumen més de 150 milions d'euros, entre les quals cal ressaltar els treballs de modernització del sistema de senyalització de l'L4 i els d'adaptació a persones amb mobilitat reduïda en diversos intercanviadors.
Paral·lelament, es treballa, entre altres, en els projectes i estudis dels perllongaments de les línies 1 (Fondo-Lloreda Sant Crist), 3 (Zona Universitària –Esplugues) i 4 de metro (La Pau – la Sagrera) i de l'adaptació a persones amb mobilitat reduïda dels intercanviadors pendents per a completar la xarxa.