Endolla Barcelona segueix una estratègia d'expansió capil·lar, arribant de manera homogènia a tots els barris de la ciutat. El creixement de la xarxa, que ha comptat amb finançament dels fons europeus Next Generation, continua facilitant el salt al vehicle elèctric a aquells barcelonins i barcelonines que no disposen de punts de recàrrega als seus domicilis o llocs de treball.
Endolla Barcelona és, actualment, la xarxa pública d'electromobilitat més gran d'Espanya. La ciutat disposa de 15,7 punts d'ús públic per km2, amb un punt de recàrrega per cada 25 vehicles elèctrics existents.
Per l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, "Barcelona ha iniciat el 2024 fent realitat una fita destacada: l'assoliment de 1.000 punts de càrrega a la xarxa pública d'electromobilitat". En aquest sentit, Collboni destaca que "per a poder fer la transformació cap al vehicle elèctric és imprescindible una bona infraestructura de punts de recàrrega que generi la confiança en la ciutadania i els fabricants de vehicles" i afegeix que "la capital catalana està liderant l'aposta pel vehicle elèctric, tant a l'Estat com al sud d'Europa, amb la xarxa Endolla Barcelona que ha crescut de manera equitativa a tots els barris per poder arribar al màxim de veïns i veïnes". En aquesta línia, l'alcalde assegura que Barcelona està anticipant-se a la demanda i que "l'objectiu és acompanyar a la ciutadania en aquesta transició cap a un model de mobilitat que ens ha de permetre avançar en el camí de la reducció de les emissions contaminants, fent una ciutat més sostenible".
Creix un 33% el nombre d'usos, amb una mitjana de gairebé 12.000 recàrregues mensuals
Durant el 2023, Endolla Barcelona ha registrat un total de 142.862 recàrregues, un 33% més que l'any anterior. També ha crescut el nombre de persones usuàries, amb 12.521 noves altes. Això fa que més de 28.000 persones ja puguin gaudir del servei. Totes dues xifres confirmen la tendència a l'alça d'Endolla Barcelona i suposen, de nou, un rècord històric des de la seva posada en funcionament.
El 2023 ha sigut també l'any en què la xarxa pública d'electromobilitat s'ha obert als clients de cinc nous operadors de mobilitat elèctrica. Són Bosch, Zunder, Wenea, Efimob i Spirii, que se sumen als altres cinc que ja s'hi van incorporar l'any anterior (Electromaps, Etecnic, Iberdrola, Place to Plug i Shell Recharge Solutions).
Aquestes integracions fan possible que, a dia d'avui, els clients d'aquests operadors puguin utilitzar Endolla Barcelona sense haver-se de donar d'alta expressament en el servei, utilitzant la seva aplicació d'electromobilitat habitual. Una fita que fa que Endolla Barcelona segueixi avançant en el camí de ser un servei cada cop més proper i accessible a la ciutadania.
En total, la xarxa d'electromobilitat de BSM, va subministrar 1.635.580 kWh, un 44% més que un any enrere.
En clau ambiental, l'energia dispensada per Endolla Barcelona durant el 2023, ha permès recórrer 43 milions de kilòmetres en vehicles elèctrics. Si aquesta distància s'hagués recorregut en vehicles de combustió, s'haurien generat gairebé 9.000 tones de CO2.
Sostenibilitat, innovació i col·laboració publicoprivada, eixos de treball d'Endolla Barcelona
A banda d'anticipar-se a la demanda per facilitar la transició cap al vehicle elèctric, Endolla Barcelona té el propòsit d'acompanyar el sector en alguns dels reptes estratègics que té per davant l'electromobilitat, entre els quals es troben la gestió intel·ligent de l'energia i la priorització de càrregues sostenibles i planificades. Per avançar en aquesta direcció, la xarxa pública d'electromobilitat participa en diferents projectes d'innovació, molts dels quals en col·laboració públicoprivada.
D'entre els projectes engegats l'any 2023, destaca la prova pilot per testejar la programació de la recàrrega de vehicles elèctrics als Aparcaments BSM, aprofitant les hores de menys demanda energètica. Una prova que s'emmarca en el programa europeu eCharge4Drivers.
També durant el 2023, s'ha avançat en el projecte d'innovació que ha de permetre desenvolupar un punt de recàrrega mòbil capaç de desplaçar-se sol per donar cobertura a diferents places d'aparcament i un de bàsic de fàcil ús i manteniment. En concret, s'han seleccionat les dues empreses que faran possibles aquestes propostes dins el Programa InnovAcció 2030 de l'Ajuntament de Barcelona i BSM. Són, respectivament, l'start-up californiana EV Safe Charge i l'spin-off de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech, teknoCEA. Totes dues solucions, ja en fase de desenvolupament, es testejaran al llarg del 2024.
Endolla Barcelona també ha fet possible la incorporació, a mode de prova, d'estacions d'intercanvi de bateries per a motos elèctriques als Aparcaments BSM. L'objectiu és oferir bateries ja carregades als usuaris i, així, fer més fàcil i sostenible la mobilitat urbana. En aquest cas, es tracta de proves pilot fetes de la mà de Silence i SEAT MÓ, sota el paraigües dels projectes europeus ECOSWAP de l'EIT Urban Mobility i eCharge4Drivers.