L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, acompanyat del regidor d'Educació i Persones Grans de l'Ajuntament de Barcelona, Lluís Rabell, i de la regidora del districte de Sants-Montjuïc, Raquel Gil, han visitat aquest matí l'IE Arts, coincidint amb l'arrencada del nou curs escolar. Els ha acompanyat la gerent del Consorci d'Educació de Barcelona, Mercè Massa, i el director de l'IE Arts, Albert Inglès. Un curs en el qual a Barcelona estan escolaritzats, segons dades provisionals de finals d'agost, un total de 167.533 infants i joves, 1.463 menys que el curs anterior, i en el qual hi ha un 2,2 % més de dotacions docents que l'any passat.
Jaume Collboni, en la seva visita, ha reivindicat "el llegat de la tradició de la ciutat, especialment en l'àmbit de l'educació pública: hem d'estar molt orgullosos i orgulloses de la nostra tradició i de l'esforç que fa la ciutat per dotar i mantenir les escoles públiques de la ciutat".
L'IE Arts és un dels centres educatius que aquest curs estrena instal·lacions totalment renovades i modernitzades, fruit d'un projecte de transformació que que es va planificar l'any 2018 i que consistia en fusionar l'Escola Miquel Bleach amb l'Institut Joan Coromines amb la finalitat d'augmentar l'oferta educativa al barri d'Hostafrancs i fer-la més equivalent i més atractiva per a les famílies del barri. L'alcalde ha remarcat que "representa d'una forma molt clara l'esforç que fem les administracions, i que fa l'Ajuntament, per apostar per l'escola pública i per millorar les seves infraestructures".
El procés de transformació i les obres necessàries per adaptar l'edifici a on finalment s'ubica el nou centre, va obligar a mantenir separades l'activitat de primària de la de secundària des del curs 2019-2020, que és quan el projecte va començar a prendre forma, fins avui.
És a partir d'aquest curs que tots els grups de l'IE Arts ja es concentren en el seu emplaçament definitiu de la carretera de la Bordeta, 39, en el que havia estat antigament l'Institut Joan Coromines.
Per poder acollir aquest nou institut escola, aquest equipament el Consorci d'Educació de Barcelona ha executat una obra de transformació de dalt a baix i l'ha ampliat en 1.600 m². L'equipament antic tenia 3.900 m² i el nou IE Arts té 5.500 m² totalment renovats: Nous tancaments de fusta i vidre a les aules i els espais interiors, molt més lluminosos, amb espais polivalents mòbils, nova fusteria i protecció solar exterior, nova cuina, menjador renovat i ampliat, gimnàs també reformat de manera integral. Als espais destinats a l'etapa de secundària s'ha apostat per la tecnologia modular, també amb espais polivalents i dissenys i cromatismes lluminosos. I finalment s'ha fet una transformació integral del pati amb un disseny adaptat al programa formatiu i seguint les línies estratègiques del programa municipal de transformació de patis per fer-los més coeducatius, comunitaris i ambientalment adaptats ales necessitats del canvi climàtic.
L'Ajuntament de Barcelona ha invertit en la transformació de l'IE Arts 9 M€.
Jaume Collboni ha manifestat en la visita d'avui, que "Barcelona necessita i necessitava accelerar i posar al dia les seves escoles, i gràcies a la col·laboració que es produeix dins del Consorci d'Educació de Barcelona ho estem fent possible". De fet, l'IE Arts no és l'únic centre que aquest curs estrena instal·lacions renovades o millorades. Aquest estiu s'han acabat 83 actuacions i obres de millora en centres educatius. El conjunt d'obres, que executa el Consorci d'Educació de Barcelona, suposa una inversió total 62,3 M€ dels quals 42,8 M€ provenen de l'Ajuntament de Barcelona i 19,5 M€ els ha invertit la Generalitat de Catalunya.
Les inversions i les despeses de manteniment en els centres educatius de la ciutat s'emmarquen en les polítiques educatives encaminades a fomentar una oferta de proximitat i que doni resposta a les necessitats de cada zona educativa, amb equivalència entre els centres i promovent la continuïtat educativa.
En aquest sentit les obres i actuacions realitzades recentment marquen un punt d'inflexió important, perquè han deixat establerts els fonaments del mapa escolar de Barcelona.
Així doncs, durant aquest any s'han dut a terme altres grans intervencions en equipaments que venien de situacions d'alt nivell de complexitat, o de demanda reduïda per part de les famílies. Les accions prèvies a les grans transformacions han estat crear nova oferta d'ensenyaments, tancant, fusionant o bé fent créixer centres, organitzar nous equips de direcció i docents, transformar projectes pedagògics, i finalment millorar de manera integral els edificis. En són altres exemples l'Institut Escola Vapor i Molí, l'Institut Escola Rec Comtal, l'Institut Escola Mirades, i l'Institut Escola El Molí. També s'han fet grans actuacions a l'Escola Prim i a l'Institut Escola Sant Felip Neri, entre d'altres. El 2024 també és l'any en què l'Escola Auditori estrena seu definitiva sis anys després de la creació del centre.
Aquest estiu també s'han dut a terme obres a 12 patis escolars a través del programa impulsat per l'Ajuntament de Barcelona Transformem els patis, un programa que persegueix la millora tant dels espais físics com de les dinàmiques i relacions que s'hi esdevenen, amb l'objectiu que siguin més igualitàries mitjançant la diversificació del joc.
I finalment, el Pla Clima Escola ha realitzat les obres aquest estiu a 24 centres. Preveu, per una banda, instal·lar equips de climatització per aerotermia – que produeixen fred i calor- i per altra banda, també preveu dotar els edificis de plaques fotovoltaiques mitjançant les quals es produirà una part important de l'energia elèctrica que consumeixen aquests aparells climatitzadors. Es tracta d'un projecte finançat per l'Ajuntament de Barcelona a través de la taxa turística i dissenyat i executat pel Consorci d'Educació de Barcelona. L'alcalde ha recordat que "el Pla Clima Escola sintetitza molt bé aquest doble compromís que té la ciutat de millora de les instal·lacions del sistema públic educatiu però alhora amb el clima, perquè aquestes 24 escoles que s'estan reformant en aquests moments a la ciutat obtindran l'energia de les plaques solars i climatitzaran el conjunt dels equipaments escolars per fer un entorn més confortable per als nens i les nenes i per als professors i les professores".