La Girocleta, el servei públic de lloguer de bicicletes de Girona, celebra avui 15 anys amb 4.679 persones usuàries i 34 estacions repartides per tota la ciutat. Durant aquests anys, l'ús del servei s'ha triplicat i el sistema s'ha millorat amb més parades i bicicletes. Amb motiu de la celebració, l'Ajuntament de Girona ha dissenyat un nou logotip i ha difós un vídeo per les xarxes socials recollint l'experiència de diferents persones usuàries.
"En el seu moment, la Girocleta va ser una aposta atrevida que amb els anys s'ha demostrat que va ser tot un encert. A Girona estem orgullosos de tenir un servei de bicicleta pública ben valorat i que, any a any, s'ha anat reforçant amb més estacions, més bicicletes i, com a resultat, més persones usuàries. Esperem que segueixi creixent i que ben aviat pugui connectar-se també amb els municipis veïns. Des de Girona volem provocar un canvi de mobilitat per anar cap a un model més sostenible", ha destacat la tinenta d'alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana de l'Ajuntament de Girona, Cristina Andreu Displas.
Va ser el 25 de setembre de 2009 quan va començar a circular la Girocleta. En una nota informativa, el consistori destacava que a les 12 h del matí les primeres "girocletes" havien circulat des de l'estació d'autobusos de Girona fins a la plaça de Catalunya i que 50 persones usuàries provarien tots els aparcaments i bicicletes per comprovar el bon funcionament del sistema.
En el primer any de servei, la Girocleta comptava amb unes 1.000 persones usuàries. Una xifra que va anar augmentat a poc a poc i progressivament fins que a partir del 2017 va haver-hi un creixement més important. En dos anys, del 2017 al 2018, el nombre de persones usuàries va créixer en 1.000 persones, fet que va significar un increment del 43%. Tot seguit, durant la pandèmia de covid, el nombre d'usuaris i usuàries va disminuir, i es va passar de les 3.592 persones que hi havia al principi del 2020 a les 3.035 el 2021. Posteriorment, aquesta xifra que s'ha remuntat i actualment la Girocleta és usada per 4.679 persones.
Durant aquests anys, l'ús de la Girocleta s'ha gairebé triplicat. Concretament, el 2010 es va arribar a un total de 130.853 usos anuals; una xifra que el 2023 se situava als 528.360 usos anuals. A data de 24 de setembre, aquest 2024 ja s'han fet 405.000 usos.
Paral·lelament, el nombre d'estacions també ha crescut. El primer any, el 2009, hi havia nou estacions situades a la Biblioteca Antònia Adroher, a l'avinguda de Ramon Folch, a plaça de Catalunya, a l'Estació d'Autobusos, al pont del Dimoni, a Emili Grahit, a la plaça de Pere Calders, a la Biblioteca Ernest Lluch i a la plaça Miquel de Palol. Avui el servei ja compta amb un total de 34 parades repartides per tota la ciutat.
El 2011 es va posar en marxa una estació a Lluís Pericot; el 2012, a la plaça del Marquès de Camps i Fontajau; el 2013, a Can Ninetes i la plaça de Santa Eugènia; el 2015, a la plaça d'Europa i al passeig de Ramon Berenguer II; el 2017, al parc de Vista Alegre, al carrer de Riu Freser amb el carrer de Sant Isidre i al carrer de Joan Maragall; el 2018, a Sant Ponç; el 2019, a Pont Major; el 2020 a la rotonda de Santa Eugènia; el 2021, a la ronda de Pedret; el 2022, a l'Escola Taialà, al carrer d'Antoní Gaudí i al carrer del Riu Terri amb el carrer del Migdia; el 2023, al número 48 de l'avinguda de Lluís Pericot, al número 53 del passeig d'Olot i al Mercat del Lleó, i el 2024, a la plaça de Salt, a la rambla de Xavier Cugat, al carrer de la Creu, al carrer de Roberto Bolaño i a la rotonda del Tren d'Olot.
Pel que fa al nombre de bicicletes Girocleta, es va començar amb un total de 160 i ara en circulen per la ciutat unes 400.
Cal destacar també que aquest 2024 s'ha incrementat el pressupost del servei per poder disposar de més personal i més furgonetes i millorar així el sistema de redistribució de les bicicletes per tal d'assegurar-ne l'eficiència.
Per celebrar aquests 15 anys, l'Ajuntament ha modernitzat la identitat corporativa del servei amb un nou logotip. Es tracta d'un disseny que manté els colors originals, el groc, el verd i el vermell, amb un toc més modern i insereix la forma esquemàtica de la Girocleta dins el seu nom. A més, també s'ha difós un vídeo per les xarxes socials, en el qual diferents persones usuàries expliquen la seva experiència amb la Girocleta com a transport per moure's per la ciutat.