El rector de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Javier Lafuente, i el director executiu de Barcelona Events Musicals (Festival Cruïlla), Jordi Herreruela, han presentat avui la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla d'Intel·ligència Artificial en Música i Arts, que donarà suport a la recerca i experimentació de solucions d'intel·ligència artificial (IA) amb una forta voluntat de transferència a l'ecosistema de les indústries culturals. La presentació ha tingut lloc en el marc de la Jornada sobre Música, Esdeveniments Culturals i Noves Tecnologies de la Setmana de la Innovació de la UAB, que es celebra del 14 al 18 d'octubre.
La Càtedra ha estat concedida pel Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital en el marc de la Estratègia Nacional d'Intel·ligència Artificial (ENIA). És una iniciativa publicoprivada dotada amb 800.000 €, dels quals 600.000 € són aportats pel Ministeri i 200.000 €, per Barcelona Events Musicals, i tindrà una durada inicial de 3 anys.
Hi participaran onze investigadores i onze investigadors de la UAB, el CVC i l'IIIA-CSIC, que treballaran juntament amb l'equip del Barcelona Events Musicals. Altres institucions referents en recerca i innovació en l'àmbit de les arts que hi col·laboraran són Barcelona Music Lab, la Fundació Eurecat i la Fundació Èpica La Fura dels Baus.
La coordinació científica i direcció de la càtedra és a càrrec del Dr. Fernando Vilariño, professor titular del Departament de Ciències de la Computació de la UAB i director associat del CVC, on coordina el Grup de recerca d'Aprenentatge Automàtic Quàntic (QML-CVC).
Barcelona Events Musicals, per la seva part, ha fet un encàrrec a la Fundació Barcelona
Music Lab perquè gestioni la càtedra ENIA UAB-Cruïlla d'Intel·ligència Artificial en Música i Arts en acord amb el coneixement que té de la indústria musical.
Laboratoris vius i esdeveniments: ciutats efímeres amb la participació ciutadana
La Càtedra ENIA UAB-Cruïlla pretén impulsar una massa crítica d'investigadors en IA en l'àmbit de les arts que hi treballi des de tres perspectives: una centrada en la IA com a eina generativa de continguts (AI-CREATE), una altra per a desenvolupar eines rellevants per als creadors (AI-SUPPORT) i una tercera que explori la IA per al desenvolupament de l'ecosistema de les indústries culturals i creatives (AI-EXPERIENCE).
La Càtedra convidarà la ciutadana a participar en la transferència de les solucions que s'hi desenvolupin en el context dels esdeveniments en viu, que són considerats com a petites ciutats efímeres amb un cicle de vida específic i com a un conjunt de reptes que la IA pot ajudar a solucionar. Aquest enfocament experimental centrat en els ciutadans es durà a terme en col·laboració amb els municipis catalans i amb el suport de l'Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya (OEIAC) i permetrà estudiar el paper del campus universitari i dels esdeveniments artístics com a laboratoris vius de propostes d'IA acceptables en termes de desenvolupament empresarial, dimensions ètiques i pautes de sostenibilitat.
S'hi promouran activitats de recerca predoctoral i postdoctoral entre els àmbits més tècnics (com ara la informàtica, la física o les matemàtiques) i d'altres més lligats a les arts i les humanitats (com ara la música, les arts clàssiques i digitals i el disseny) i recerca aplicada basada en els reptes de la indústria, amb suport a la emprenedoria i col·laboracions transdisciplinàries entre artistes i científics.
Les institucions col·laboradores tindran un paper rellevant en la Càtedra. Barcelona Music Lab contribuirà a l'anàlisi i la comprensió del futur de la música en la societat digital. La Fundació Eurecat, fundadora i amfitriona del Centre de Colocalització del sud-oest (CLC) de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT) Culture & Creativity, serà un node clau per connectar el món acadèmic i la indústria. La Fundació Èpica La Fura dels Baus, com a centre de recerca en arts avançades, ajudarà a promoure la col·laboració entre humanitats, ciència, tecnologia i societat amb la coordinació de tallers transdisciplinaris i esdeveniments en viu.
Després de la presentació oficial, el director de la Càtedra, el Dr. Fernando Vilariño, ha explicat deu exemples de línies de treball representatives que tindran el suport de la Càtedra. Aquests exemples inclouen, entre d'altres: models d'intel·ligència artificial generativa d'imatges artístiques, rèpliques digitals per a l'entrenament de cotxes autònoms, eines de suport a la interpretació de partitures i sistemes d'interacció amb el públic en temps real.