Turisme de Barcelona ha presentat aquest matí el Pla d'Accions 2025 davant una nombrosa representació de la comunitat de membres que formen el Consorci en un acte a l'auditori de La Pedrera, que ha comptat amb l'assistència i participació dels principals actors culturals de la ciutat com Marko Daniel, Director de la Fundació Joan Miró; Marta Lacambra, directora de la Fundació Catalunya La Pedrera; Mireia Domingo, del CaixaForum; Robert Brufau, de l'Auditori de Barcelona, i Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu, entre d'altres.
L'acte ha comptat amb l'assistència del president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu i hi ha intervingut el tinent d'alcaldia d'Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, i vicepresident del Comitè Executiu de Turisme de Barcelona, així com el Director General de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández que, juntament a altres directius i directives, ha detallat les principals accions pel 2025.
Els dos elements més destacats del Pla d'Accions 2025 són, per un costat, l'aposta per la cultura a través del projecte "Barcelona Art Season" i per l'altre, l'orientació del Barcelona Convention Bureau (BCB) per atraure congressos corporatius vinculats a l'estratègia d'atracció d'inversió de la ciutat.
Dues apostes vinculades a la necessitat de despertar l'orgull de ciutat, també, pel que fa referència a l'oferta cultural d'art, música i arts escèniques. Tal com ha explicat Mateu Hernández, "el turisme pot ser una potent eina de promoció de l'art, la música i la creativitat a Barcelona i Turisme de Barcelona vol estar al servei dels museus, centres culturals, teatres, galeries i auditoris de la ciutat per a que puguin oferir la millor cultura als barcelonins i també als visitants. 'Barcelona Art Season', juntament amb 'Barcelona Obertura' són els primers segells amb els quals apostem pel millor de la nostra ciutat". Son apostes associades a l'orgull de ciutat i a la reputació, en posar en valor una oferta de qualitat i mostrar Turisme de Barcelona com una plataforma d'enlairament i desenvolupament de sectors com la cultura o la atracció d'inversió. Son factors vinculats a l'objectiu de la qualitat del turisme, i sintetitzen els grans eixos de treball del consorci d'aquest any i dels propers, tal com ja va anunciar el president del consorci, Jordi Clos, el passat dia 10 de juny en la Convenció anual, que avui ha excusat la seva assistència.
En l'acte, Jordi Valls ha posat en valor la sinergia entre el sector turístic i el sector cultural, tot remarcant que prop del 70% dels visitants dels museus i centres culturals de l'ICUB són visitants internacionals: "El sector turístic ha reconegut sempre la rellevància del sector cultural, però és important que això sigui també a la inversa, molt especialment en un moment en què el turisme està al centre de l'agenda pública i del debat mediàtic i polític". En aquesta línia, per al tinent d'alcaldia i vicepresident del comitè executiu de Turisme de Barcelona, "el Barcelona Art Season que avui es presenta vol contribuir a enfortir l'oferta d'art, música i espectacles de la nostra ciutat, és un dels eixos principals del Pla d'Acció 2025 i també posa el focus en el vincle del turisme amb d'altres sectors com la gastronomia, l'esport, o el turisme de congressos, que és de vital importància per a la ciutat". Valls ha destacat la posada en marxa del programa de llegat dels congressos que acull la ciutat, i ha apuntat que "tal com hem vist amb el MWC o amb diversos congressos mèdics, ser-ne seu no representa per la ciutat només l'impacte econòmic puntual de la seva estada, sinó que han contribuït a generar al seu voltant un ecosistema sòlid que volem seguir engruixint".
Mateu Hernández, ha presentat part de l'equip que s'ha sumat recentment al consorci. Així, la nova directora de Màrqueting de Turisme de Barcelona, Mònica Martorell ha explicat l'estratègia de marca de Turisme de Barcelona que se centrarà en posar en valor l'oferta de ciutat a través de la curació i la prescripció mitjançant els canals on line i off line del Consorci. Una promoció de ciutat basada en la seva identitat i la seva oferta, i amb la implicació de tota la ciutat. En aquest sentit, ha anunciat la participació a FITUR el proper mes de gener amb un nou estand compartit amb la Diputació de Barcelona que sota el lema "This is Barcelona" posarà en escena la vida i l'experiència Barcelona.
La nova directora d'Estratègia, Anna Marquès, ha destacat al seu torn la necessitat del Consorci d'enfortir i teixir noves aliances amb actors clau de la ciutat, i ha posat com exemple la iniciativa "Art Season" i "Barcelona Obertura" per il.lustrar la implicació del teixit cultural de la ciutat en el dia a dia del Consorci.
Finalment, el director del Barcelona Convention Bureau, Christoph Tessmar, ha anunciat la prioritat del BCB per atraure aquells congressos i convencions d'empreses (sector corporatiu) que estiguin associades a l'estratègia d'inversió de la ciutat. Els sectors tecnològics vinculats al PERTE del xip i de la quàntica així com els hubs digitals, i tot el sector de les ciències de la vida i l'electró mobilitat formaran part d'aquestes prioritats. Així mateix, Tessmar ha anunciat la posada en marxa d'un programa de llegat, dirigit especialment als congressos, fires i convencions que vinguin a Barcelona en els propers anys.
Es tracta d'un pla d'acció que, en paraules de Mateu Hernández, "busca posar en valor el millor de Barcelona en clau de cultura, gastronomia, arquitectura, esport i renovació urbana, així com captar aquells turistes en segments clau com són el dels congressos, i els apassionats per la cultura entesa aquesta com la suma d'art, música, gastronomia i arquitectura". En definitva, "el Consorci no ha d'inventar res, simplement ha de remarcar el millor de Barcelona, que és molt i molt divers".
Tot plegat, en un context on -segons Hernández- "el turisme pateix una crisi de reputació global on la promoció turística i de ciutat, és més necessària que mai perquè aquest sector en el que, afortunadament, som líders, sigui la plataforma de transformació econòmica que la ciutat necessita per fer realitat l'aposta per l'economia del coneixement, la cultura i l'ocupació a través del potencial en connectivitat, marca ciutat i tiquets culturals que suposa".