L'Ajuntament de Barcelona veu consolidada la prova pilot iniciada el 2023 per instal·lar caixers automàtics en mercats municipals i contribuir, d'aquesta manera, a millorar l'accés de la població als serveis bancaris, especialment en les zones que havien quedat més mancades d'aquesta oferta pel tancament d'oficines bancàries. La prova, que va consistir en la instal·lació de quatre caixers en mercats municipals, es va fer en el marc de l'estratègia municipal d'accés a serveis bancaris i impuls del desplegament de la xarxa de caixers.
L'experiència a la xarxa de mercats es va posar en marxa, de la mà del Banc Santander, amb la instal·lació de caixers als mercats del Besòs, Sants, La Llibertat i Sant Antoni. Tant l'Ajuntament com l'entitat bancària, que es va acordar que gestionaria els quatre caixers durant un any amb la possibilitat d'un altre any de pròrroga, fan ara una valoració positiva dels dos anys d'aquest projecte. I, per això, l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB) treu a subhasta ara no només la gestió dels quatre caixers que ja estan en funcionament, sinó també la de dos terminals nous. La gestió dels sis caixers s'adjudicarà per deu anys i formarà part d'una mateixa licitació. El compromís de l'IMMB és avaluar els resultats d'aquesta primera licitació abans de decidir noves passes.
"Els mercats municipals són espais dinamitzadors de la vida de barri, equipaments de proximitat que, amb iniciatives com la dels caixers automàtics, contribueixen a acostar diferents serveis al conjunt de la ciutadania i a fer front a les dificultats d'accés als serveis bancaris en determinades zones de la ciutat", assegura la regidora de Comerç, Restauració i Mercats de l'Ajuntament, Raquel Gil, que destaca el paper dels mercats com a "tractors de proximitat, tant del comerç com de la vida de barri".
Els nous caixers, a Santa Caterina i Vall d'Hebron
Els nous caixers s'ubicaran als mercats de Santa Caterina i Vall d'Hebron i, com fan els quatre que ja estan funcionant, hauran d'estar operatius per oferir totes les operacions quotidianes. Aquests terminals tenen la particularitat de permetre l'ingrés d'efectiu, de manera que els comerciants dels mercats no hagin de sortir de l'equipament amb la recaptació per portar-la a una entitat bancària. També permeten el canvi de bitllets per diners en metàl·lic per satisfer la necessitat dels paradistes.

La posada en marxa de la prova pilot es va acordar fruit del treball previ d'identificació d'aquells barris on el tancament d'oficines bancàries havia generat més problemes d'accés a aquests serveis. L'objectiu era aprofitar la centralitat dels mercats municipals per posar nous terminals a disposició de ciutadania i comerciants. Per fer-ho possible, l'IMMB i la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM), van signar un acord amb el Banc Santander per desenvolupar la prova pilot en els quatre primers mercats.
La inclusió d'aquests sis caixers és una de les principals novetats de la convocatòria de subhasta oberta per l'IMMB, que també inclou el conjunt de parades dels mercats municipals que actualment estan vacants i que es consideren susceptibles de ser reactivades.
A subhasta tots els establiments susceptibles de reactivació
La subhasta treu a licitació 57 establiments alimentaris distribuïts entre 19 mercats diferents (Barceloneta, Besòs, Bon Pastor, Canyelles, Ciutat Meridiana, Guinardó, Guineueta, Les Corts, Lesseps, Llibertat, Poblenou, Provençals, Sagrada Família, Sant Gervasi, Sant Martí, Sants, Sarrià, Tres Torres i Trinitat), 4 establiments no alimentaris distribuïts en tres mercats (Besòs, Sant Andreu i Encants de Sant Antoni) i 46 magatzems distribuïts entre deu mercats (Besòs, Bon Pastor, Canyelles, Clot, Encants Sant Antoni, Guineueta, Mercè, Poblenou, Sant Andreu i Trinitat).
Aquesta nova subhasta dona continuïtat al procés engegat durant aquest mandat municipal amb l'objectiu d'intentar donar ús al màxim nombre d'establiments tancats. És per això que s'ofereixen el total d'establiments susceptibles de ser reactivats i que es fa a través d'un sistema de licitació més àgil, amb preus més ajustat, i amb la possibilitat en tots els casos de poder fer una adjudicació inicial de tres anys i facilitar que part de la taxa d'adjudicació es pugui abonar de forma repartida entre aquests primers 36 mesos. A partir d'aquest moment, la persona adjudicatària pot sol·licitar una pròrroga abonant només la part restant de la taxa.
Amb aquest sistema, l'any passat es van adjudicar un total de 19 establiments comercials en diferents mercats i 12 magatzems. La licitació, amb tot, no és l'única via per poder accedir a la titularitat d'un establiment als mercats municipals, la forma més habitual és la del traspàs. Durant el 2024, es van tramitar canvis de titularitat en 99 establiments alimentaris i no alimentaris i en 30 magatzems. Aquestes xifres posen de manifest que els mercats municipals mantenen el seu atractiu.