La Casa de Cultura de la Diputació de Girona reivindicarà la figura de Juli Garreta com la d'un compositor polièdric i cosmopolita, més enllà de l'indiscutible valor de la seva obra sardanística, en el cicle d'activitats Retrobant Garreta, que programa aquest mes de març per sumar-se a la commemoració oficial de l'Any Garreta, amb motiu del centenari de la mort i el 150è aniversari del naixement del compositor.
Malgrat que Garreta va excel·lir en la composició per a cobla i va donar una nova dimensió a la sardana, la Casa de Cultura vol remarcar també la importància de l'obra simfònica i de cambra de Garreta juntament amb la sardanística. El cicle Retrobant Garreta s'obrirà el divendres 7 de març a les vuit del vespre amb el concert Juli Garreta al piano, instrument al qual Garreta va dedicar bona part de de la seva obra cambrística, que inclou arranjaments de la seves sardanes. Les tres conferències previstes (12, 18 i 25 de març) donaran una visió de conjunt de la seva obra a partir de tres eixos diferents: les sardanes, la música de cambra i les composicions simfòniques de la mà dels musicòlegs Joaquim Rabaseda, Anna Costal i Joan Gay.
Un concert amb la integral de les obres per a piano sol
Entre les composicions de música de cambra de Juli Garreta, destaca la quantitat d'obres escrites per a piano, sobretot arranjaments de les seves sardanes, que es van editar a principis del segle xx i van circular sobretot per salons privats. El cos més important d'aquest repertori l'integren composicions escrites originalment per a piano, i la gran majoria per a piano sol. Es tracta de set obres escrites en tres moments diferents: tres peces d'inspiració romàntica, a la manera de Franz Schubert, Felix Mendelssohn i Frédéric Chopin, compostes a la dècada de 1890; tres obres més escrites entre 1902 i 1906, quan Garreta començava a tenir els primers reconeixements com a compositor, i la imponent Sonata en do menor, dedicada al seu company d'estudis i pianista Marià Vinyas, amb la qual va guanyar un accèssit a la tercera convocatòria del Concurs Eusebi Patxot i Llagostera de 1922.

El pianista Jordi Masó presenta aquest concert que agrupa de manera integral totes les obres per a piano sol escrites per a Juli Garreta. El concert tindrà lloc el divendres 7 de març a les vuit del vespre a l'auditori Josep Viader i l'entrada (5 €) es pot adquirir a www.casadecultura.cat o a secretaria de la Casa de Cultura.
Tres conferències per a una Garreta polièdric
El dimarts 11 de març, a les set del vespre, el musicòleg i compositor Joaquim Rabaseda i Matas pronunciarà la conferència "Música a la rebotiga de Garreta" per posar en relleu tota la complexitat de la figura de Garreta, més enllà del tòpic que el presenta com un compositor de gran intuïció i pràcticament autodidacte. Rabaseda sosté que cada vegada més es posen en valor les seves composicions simfòniques i de música de cambra. Ja fos en concerts públics o bé als salons de Sant Feliu de Guíxols, Garreta tocava sovint el repertori clàssic i romàntic de format íntim. La música de cambra va ser un gènere que mai no va abandonar, des de les primeres composicions que va escriure fins a la Sonata en do menor per a piano (1922) i la Sonata en fa per a violoncel i piano (1923), dues obres cabdals de la seva producció artística.
El cicle continuarà el dimarts 18 de març amb la conferència "Literatura, cançó i ball: les sardanes de Juli Garreta" a càrrec d'Anna Costal i Fornells, musicòloga, tenora, i doctorada amb una tesi sobre Pep Ventura. En aquesta xerrada es posarà sobre la taula si les seves sardanes, polèmiques en el seu temps perquè no acabaven de convèncer un públic popular que no les considerava "balladores", precisament per la seva ambició compositiva, són més de plaça o de concert. Amb tot, el compositor sempre va defensar la primera opció.
Finalment, el 25 de març, el musicòleg Joan Gay i Puigbert descobrirà el Garreta més simfònic. Des de les primeres temptatives fins als darrers encàrrecs de Pau Casals, una vintena d'obres orquestrals mostren un Garreta brillant i cosmopolita, i alhora amb una veu pròpia arrelada a l'entorn empordanès.
Les conferències tindran lloc els dimarts del mes de març a les set del vespre. Per assistir-hi es recomana fer una inscripció prèvia.
El cicle és comissariat per Joaquim Rabaseda i Matas, compositor, llicenciat en història de l'art (Universitat de Girona, 1997) i en història i ciència de la música (Universidad de Granada, 1999), i doctorat per la Universitat Autònoma de Barcelona (2006). És professor de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), n'ha estat el cap del Departament de Musicologia entre 2011 i 2020, i actualment n'és el cap de Recerca, Qualitat i Innovació.