Aquesta setmana començaran les obres per instal·lar les càmeres per a la monitorització del trànsit en la zona de baixes emissions (ZBE) de la ciutat de Girona. Està previst que els treballs, que també inclouran l'obra civil per fer la rasa de canalització i la instal·lació dels quadres elèctrics, finalitzin aquest estiu i que la ZBE pugui entrar en funcionament el mes de setembre.
En total, s'ubicaran tretze punts de control, dins i fora de la ZBE, per monitoritzar el trànsit previ, durant i posterior a la implantació inicial de la zona de baixes emissions. A través de càmeres per fer reconeixement de matrícules, el sistema ha de ser capaç monitoritzar el trànsit per conèixer les estadístiques de circulació dins i fora de la ZBE i detectar les possibles infraccions comeses per accedir a la zona restringida per part dels vehicles sense etiqueta ambiental o autorització oportuna, a més de ser la base per prendre mesures per reduir la contaminació.
Els punts de control es col·locaran als següents llocs: un a la zona de la rotonda del Pont de Pedret, passeig de la Devesa i passeig de Canalejas; un altre a la zona del carrer de Bellaire i la pujada del Rei Martí; un altre a la rotonda de Fontajau amb l'avinguda de Josep Tarradellas; un altre entre el carrer de Santa Eugènia i el carrer del Riu Güell; un altre al passeig d'Olot amb el carrer del Riu Güell; un altre al passeig d'Olot amb l'avinguda de Sant Narcís; un altre al passeig d'Olot amb el carrer de Josep Maria Gironella; un altre al passeig d'Olot amb el carrer de Barcelona; un altre a la zona del carrer del Migdia, el carrer de Balmes i el carrer d'Emili Grahit; un altre al carrer del Mossèn Baldiri Reixac amb el carrer d'Emili Grahit; un altre a la zona del carrer del Carme amb la plaça de Catalunya; un altre al carrer de la Muralla amb el passeig del General Peralta, i un últim a la zona del carrer de la Rutlla, el carrer d'Ultònia i el pont de l'Areny.

L'empresa adjudicatària del contracte de l'obra d'instal·lació de les càmeres és Aeronaval de Construcciones e Instalaciones SA (ACISA) i l'import d'adjudicació és de 340.613,10 € IVA inclòs.
S'està redactant el reglament del registre de vehicles autoritzats
En paral·lel, l'Ajuntament està treballant per crear el registre de vehicles autoritzats a la ZBE, últim pas necessari abans de l'entrada en funcionament de la ZBE. Els serveis tècnics estan redactant el reglament que ha regular cada una de les categories d'exempcions i excepcions: les persones sol·licitants, les limitacions, les condicions, la tipologia de vehicles, la documentació, la temporalitat, la validesa i les incidències. Fins que no estigui aprovat aquest reglament, no es podran fer les sol·licituds. Des del consistori, s'informarà amb antelació perquè la ciutadania pugui fer les peticions.
El desembre del 2024 es va aprovar definitivament l'ordenança de la zona de baixes emissions, que estableix que els vehicles matriculats a la ciutat podran seguir circulant dins del perímetre de la ZBE com feien fins ara. També és el cas dels vehicles amb etiqueta ambiental, siguin d'on siguin. Els vehicles sense etiqueta ambiental que es matriculin a Girona a partir de 2025 sí que seran subjecte de les restriccions.
L'horari de les restriccions per entrar a la ZBE per als vehicles contaminants de fora de Girona serà de 7 h a 20 h en dies laborables, tal com recomana la Generalitat i com serà d'ús comú en la resta de municipis de 50.000 habitants, aquells obligats a establir una ZBE. Tot i això, els vehicles que estan subjectes a restriccions podran continuar-hi accedint 24 dies l'any dins l'horari amb restriccions. No serà necessari sol·licitar permís per entrar-hi aquestes 24 vegades.
Es calcula que actualment hi ha un 5% dels vehicles que circulen per Girona que no compleixen amb els criteris per circular dins la ZBE, una xifra que es redueix any a any per la renovació dels propis vehicles. Els vehicles no hauran de portar cap tipus de distintiu que indiqui que estan matriculats a la ciutat de Girona ni tampoc col·locar al vidre l'etiqueta ambiental. Les càmeres de control llegiran les matrícules i sabran en quina categoria es troba cada vehicle. En cas que sigui un vehicle contaminant de fora de Girona, els propietaris podran consultar el nombre d'entrades que ha realitzat en un web que elaborarà la Generalitat properament.
La Llei 7/2021 de 20 de maig de Canvi Climàtic i Transició energètica determina que totes les ciutats de més de 50.000 habitants han d'establir zones de baixes emissions urbanes com mesura essencial per a la millora de la qualitat de l'aire i, en conseqüència, per aconseguir un ambient més saludable per a la ciutadania. Girona, amb una població de més de 100.000 habitants, està obligada a implantar aquesta zona.
Aquest contracte correspon a l'actuació P1_L2-20210921-1 i expedient PRTRMU/21/00020, finançada pel "Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia – financiado por la Unión Europea – NextgenerationEU", amb càrrec a fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea –Next GenerationEU establert pel Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 20202, pel que s'estableix un instrument de recuperació de la Unió Europea per recolzar la recuperació després de la crisi de la COVID-19, i regulat segons el Reglament (UE) 2021/241 de Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021 pel que s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.